Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej 2025zima
WYKŁAD: Podstawy matematyczne i wprowadzenie do modelowania obiektów w grafice 3-D: 1) Afiniczne i nieafiniczne transformacje geometryczne w układzie jednorodnym, pierwsza i druga forma kwadratowa itp. 2) Modelowanie krzywych: krzywe Beziera, C-Spline, B-Sklejana, zagadnienie interpolacyjne Lagrange?a; algorytm de Casteljau - łączenie krzywych, właściwości i transformacje modelowanych obiektów. 3) Modelowanie powierzchni: powierzchnie Beziera, powierzchnie B-sklejane, powierzchnie bikubiczne, powierzchnie Coonsa i Gordona, NURBS; łączenie powierzchni i ich właściwości. 4) Modele obiektów trójwymiarowych, rekonstrukcja modeli na podstawie danych pomiarowych. 5) Modelowanie obiektów naturalnych: ogień, chmury, drzewa i góry. 6) Modelowanie obiektów żywych (modele szkieletowe, modele twarzy, zwierząt itp). Wizualizacji obiektów: 1) Podstawy filtrów anty-aliasingowych w wizualizacji grafiki oraz animacji 3-D (super-sampling, A-buffering, próbkowanie stochastyczne). 2) Zaawansowane metody modelowanie oświetlenia i cieniowania powierzchni (model Phong?a, Microface model, modelowanie powierzchni półprzeźroczystych). 3) Metody podziału i szybkiego przeszukiwania sceny. 4) Zaawansowane algorytmy realistycznego renderingu (dwu-przebiegowe algorytmy ray-tracking, algorytmy stochastyczne, radiosity, model globalnej iluminacji). 5) Zaawansowana animacja komputerowa. Zastosowania i najnowsze trendy: 1) Shading Language oraz sprzętowe wspieranie wizualizacji obiektów 3-D. 2) Najnowsze trendy w rekonstrukcji i wizualizacji obiektów 3-D (skanery i ekrany 3-D, wirtualne manipulatory itp.). 3) Wybrane elementy obróbki cyfrowej obrazów stosowane w grafice 3-D. 4) Środowiska wspomagające projektowanie i wizualizacje obiektów 3-D (Maya, metodyka projektowania gier i wirtualnych światów i inne). LABORATORIUM: 1) Wykorzystanie biblioteki OpenGL do modelowania zaawansowanych obiektów. 2) Ćwiczenia wprowadzające do modelowania i wizualizacji obiektów 3-D. 3) Modelowanie i wizualizacja złożonych trójwymiarowych obiektów szkieletowych. 4) Zastosowanie Shading Language do modelowania obiektów 3-D. 5) Wykonanie złożonego projektu wirtualnego świata.
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Programowanie w językach skryptowych
- Prowadzący: prof. dr hab. Szymon Grabowski
- Prowadzący: dr inż. Robert Susik
Statystyczne metody przetwarzania danych
- Prowadzący: dr inż. Robert Susik
Techniki Kompilacji
- Prowadzący: dr hab. inż. Grzegorz Jabłoński
- Prowadzący: dr inż. Mariusz Orlikowski
2025z s2 ZpaBD PD
Zaawansowane programowanie aplikacji bazodanowych
- Prowadzący: dr inż. Paweł Drzymała
2025-10 Silniki baz danych w. sem.2 S2 Inf
2025-10 Silniki baz danych w. sem.2 S2 Inf
- Prowadzący: dr inż. Paweł Drzymała
- Prowadzący: dr inż. Henryk Welfle
2025-10 Projektowanie Systemów Informatycznych sem.2 S2 Inf
Projektowanie Systemów Informatycznych sem.2 S2 Inf
- Prowadzący: dr inż. Henryk Welfle
Eksploracja danych w Internecie
- Prowadzący: dr inż. Jarosław Gocławski
- Prowadzący: mgr inż. Marcin Wyczechowski
Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej Z2024/2025
Efekty uczenia się:
- Student potrafi modelować i wizualizować obiekty 3-D (na przykładzie biblioteki OpenGL).
- Student potrafi wybrać najlepszą metodę do modelowania obiektów 3-D.
- Student potrafi wybrać uzasadnić wybór metody modelowania obiektów 3-D.
- Student potrafi zastosować powszechnie stosowane narzędzia programistyczne do interakcyjnej wizualizacji grafiki trójwymiarowej (na przykładzie biblioteki OpenGL).
- Student potrafi wykorzystać podstawy teoretyczne modelowania i transformacji (np. transformacje obiektów w układzie homogenicznych, modelowanie krzywych) do efektywnego tworzenia modelowanych scen.
- Student potrafi zarządzać czasem w sposób pozwalający na wykonywanie zadań w terminie.
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Programowanie aplikacji internetowych w językach skryptowych 24/25
- Prowadzący: dr inż. Marek Kamiński
Utrwalanie danych na platformie Java EE 24/25
- Prowadzący: dr inż. Marek Kamiński
Programowanie współbieżne
- Prowadzący: dr inż. Wojciech Zabierowski
Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej 2024Lz
- Prowadzący: dr inż. Paweł Marciniak
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Matematyczne Metody w Grafice Komputeroweh 2023 zima
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej Z20022/23
Zajęcia z Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej w semestrze zimowym 2023/24.
Zajęcia są prowadzone w trybie stacjonarnym.
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Programowanie Współbieżne 2021/2022 lato
- Prowadzący: dr inż. Wojciech Zabierowski
Interfejsy platform mobilnych Z
- Prowadzący: dr inż. Michał Majchrowicz
Dynamiczne Języki Skryptowe dla Platformy Java EE
Dynamiczne Języki Skryptowe dla Platformy Java EE - programowanie w środowisku Groovy.
- Prowadzący: dr inż. Jacek Nazdrowicz
Projekt zespołowy (21zima)
https://programy.p.lodz.pl/ectslabel-web/przedmiot_4.jsp?l=pl&idPrzedmiotu=180674&pkId=1673&s=2&j=0&w=informatyka&v=4
- Prowadzący: dr inż. Jacek Nowakowski
- Prowadzący: dr inż. Zdzisława Rowińska
- Prowadzący: dr inż. Łukasz Sturgulewski
Matematyczne Metody w Grafice Komputerowej 2022 lato
- Prowadzący: dr hab. inż. Mariusz Zubert
Matematyczne metody optymalizacji_2021/22
- Prowadzący: dr Łukasz Pietrzak
Programowanie Współbieżne lato 2020/2021
- Prowadzący: dr inż. Wojciech Zabierowski
Programowanie zespołowe - studia stacjonarne
Przedmiot umożliwi studentom zapoznanie się z metodami programowania zespołowego opartego na technikach zwinnych (ang. agile programming). Pozwoli na naukę efektywnej współpracy w grupie programistów i koordynacji zespołu programistycznego.
- Prowadzący: dr hab. inż. Robert Banasiak
Narzędzia sztucznej inteligencji w bazach danych - stac.
- Prowadzący: dr inż. Maciej Kacperski
Zaawansowane systemy przetwarzania informacji - stac.
- Prowadzący: dr inż. Maciej Kacperski
Budowanie aplikacji rozproszonych na platformie Java EE 2020/2021
- Prowadzący: dr inż. Wojciech Zabierowski
Eksploracja danych
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Pelikant
Hurtownie danych kopiuj 1
- Prowadzący: prof. dr hab. inż. Adam Pelikant
Interfejsy Platform Mobilnych
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności projektowania graficznych interfejsów użytkownika dla aplikacji dedykowanych na platformy mobilne.
Po zakończeniu przedmiotu student będzie potrafił:
- biegle posługiwać się wybranymi środowiskami RAD dedykowanymi dla platform mobilnych,
- zarządzać cyklem życia aplikacji mobilnej
- stosować mechanizmy podpinania danych do interfejsu i zapisywania danych aplikacji
- wymienić podstawowe zasady obowiązujące przy projektowaniu interfejsów użytkownika aplikacji
- projektować aplikacje z wykorzystaniem VB/C++/C#/JavaScript w połączeniu z XAML dla interfejsu Windows Store,
- projektować aplikacje w oparciu o HTML5.
Opis przedmiotu:
- Prowadzący: dr hab. inż. Radosław Wajman
Matematyczne metody optymalizacji_stac
- Prowadzący: dr Łukasz Pietrzak